Jeld-Wen A/S

Håndværkeren søger viden hos producenten

Arkitekt | Skrevet af Jeld-Wen A/S d. 9. februar 2016

Selvom danske håndværkere stadig foretrækker at handle i en fysisk butik, vælger flere og flere at søge produktinformation direkte hos producenten. Det sker især via producenternes hjemmesider og over telefonen – og det har fået byggematerialeproducenter til at skærpe kommunikationsindsatsen, som nu ikke kun inkluderer forhandlere, men også i større grad skal ramme håndværkernes behov.

Afstanden mellem byggematerialeproducenter og professionelle håndværkere er ikke længere særligt stor. I dag søger mere end hver fjerde håndværker viden og inspiration om produkter direkte hos producenten, både på online platforme som producenternes hjemmesider og via e-mail, men rigtigt mange vælger også stadig at ringe. Det viser Byggeindekset, som to gange årligt udføres af analysevirksomheden 4B Research. Hver tredje danske håndværker kontakter en producent vedrørende produktegenskaber og anvendelsesmuligheder 2-3 gange om måneden eller oftere. Tre ud af fire modtager nyhedsbreve fra én eller flere producenter.

– Vi ser det meget tydeligt på vores online aktiviteter, som stadigt bliver mere afgørende som salgsredskab og produktformidling. Også vores kundeservice mærker, at flere håndværkere ringer ind, og denne tendens stiller helt andre krav til os som producent end tidligere, siger salgsdirektør for Nordeuropa Peter Sejling, fra dørproducenten JELD-WEN, som i Danmark står bag dørbrand’et SWEDOOR.


Han påpeger, at hvor forhandlerleddet tidligere var tæt på SWEDOORs eneste målgruppe, hvad angår målrettet formidling til professionelle, må dørproducenten i dag også i højere grad tænke håndværkere ind i kommunikationsstrategien. Det kommer bl.a. til udtryk gennem stigende fokus på brugervenlighed på hjemmesiden, appellerende salgsmaterialer og opfordringer om at ringe direkte ind til salgsafdelingen i SWEDOOR. Kontinuerlig synlighed i fagmedierne og engagement på de sociale medier er alt sammen tiltag, som skal gøre det nemmere at både indhente oplysninger på egen hånd og få kontakt med producenten.

Producenten er blevet en partner
Direktør i 4B Research og ekspert i forbrugeradfærd, Dennis Blome, er manden bag tallene. Han bekræfter, at danske håndværkere ser producenten mere som en partner i arbejdet end som en fjern leverandør:

– De dage, hvor man som producent ”bare” var logoet på emballagen, er forbi. Danske håndværkere bliver mere og mere digitaliserede og supplerer derfor deres informationssøgning i butikken med egen research. De professionelle ser faglighed i selv at kende det produkt, man arbejder med, og mange udnytter i dag disse digitale muligheder til fulde. Leverandører til byggebranchen har været gode til at opfange dette behov, og vi ser derfor i dag en del producenter allokere mange ressourcer til kundeservice, vedligehold af hjemmeside osv.

Tilbage hos SWEDOOR ser man også håndværkernes efterspørgsel på information fra producenten som en mulighed for at positionere sig:

– Det klassiske forretningskoncept er under forandring med et kontinuerligt behov for optimering af vores kommunikation med både forhandlere og håndværkere. Det skaber merværdi til vores produkter og øger tilfredsheden hos vores kunder, slutter Peter Sejling.



Jeld-Wen A/S

En dør er så meget mere, end bare en dør. En dør kan diskret matche helheden eller markant vække følelser. Den kan lukke ude og lukke ind og er forbindelsen mellem rum.

Om det er en udvendig dør eller indvendig dør, du er på udkig efter, måske en bestemt stil, design, funktion, materiale eller speciel egenskab, så skal du nok finde døren lige for dig, i vores imponerende dørsortiment.

customer-logo

Firma Adresse

Danmarksvej 9
9670 Løgstør

Nyeste artikler fra Jeld-Wen A/S
Døre i specialmål bliver standardvare
Jeld-Wen A/S
Døre i specialmål bliver standardvare
Læs artikel
Danskerne reagerer på indbrudsbølgen i ferien
Jeld-Wen A/S
Danskerne reagerer på indbrudsbølgen i ferien
Læs artikel
Danskerne reagerer på indbrudsbølgen i ferien
Jeld-Wen A/S
Danskerne reagerer på indbrudsbølgen i ferien
Læs artikel
Håndværkeren søger viden hos producenten
Jeld-Wen A/S
Håndværkeren søger viden hos producenten
Læs artikel
Danskerne vil have hele dørløsninger
Jeld-Wen A/S
Danskerne vil have hele dørløsninger
Læs artikel
Digitalt designværktøj til indvendige døre
Jeld-Wen A/S
Digitalt designværktøj til indvendige døre
Læs artikel
Sikkerhedsyderdøre lanceres som designdøre
Jeld-Wen A/S
Sikkerhedsyderdøre lanceres som designdøre
Læs artikel
Tryghed i hjemmet fås nu i lækkert design
Jeld-Wen A/S
Tryghed i hjemmet fås nu i lækkert design
Læs artikel
Indlæs flere artikler...
Brochurer
Prisliste – Udvendige- og indvendige døre
Jeld-Wen A/S
Udvendige- og indvendige døre til dit hjem
Jeld-Wen A/S
Sikkerhedsyderdøre RC3
Jeld-Wen A/S
Indlæs flere brochurer...

Få byggetips og inspiration fra bygogbolig.dk

Du får gratis lækkert nyhedsbrev med byggetips og viden om byggematerialer, der hjælper dig i valget af produkt til dit byggeri.

Har du produkter, der bør vises på bygogbolig.dk?

Få en redaktionel omtale af dit produkt overfor boligejere og håndværkere. Vi modtager gerne din pressemeddelelse og byggetips.