Mange mindre byggevirksomheden slås i disse år med likviditeten, når der skal anskaffes udstyr til byggeriet. Kvalitetsmateriel er dyrt, uanset om det gælder stilladser, skurvogne eller gravemaskiner, og bankerne står ikke ligefrem i kø for at finansiere ekspansion og virkelyst. For mange kan løsningen være at leje udstyr efter behov. Læs med og se, hvilke fordele, der kan være ved denne fremgangsmåde.
Variable omkostninger reducerer risikoen
Det økonomiske kollaps i 2008 slog benene væk under rigtig mange entreprenører, og hårdest gik det ud over dem, som havde investeret tungt i dyre entreprenørmaskiner og tilbehør. En direkte investering kræver, at materiellet er i gang i døgndrift, hvis afdrag og omkostninger skal betales. Pludselige byggestop og tørkeperioder kan være fatale, hvis likviditeten er spændt for hårdt op.
Heldigvis har vi set et stort opsving i byggeriet siden 2008, men det har altid været en turbulent branche, som rammes som en af de første, hvis konjunkturerne går den forkerte vej. Det er almindelig brugt med for eksempel midlertidige fyringer i vinterhalvåret, men materiellet koster at have stående, selv om byggeriet står stille. Det ligger næsten i sagens natur, at desto mere, der kan flyttes over på variable udgifter, desto bedre.
For mange kan den bedste løsning være at leje materiellet efter behov. Det er klart, at det i det lange løb er dyrere at eje end at leje, således at avancen på det enkelte projekt bliver lidt mindre. Men til gengæld kan ordningen betragtes som en forsikring mod eventuelle udsving i negativ retning. I stille perioder med begrænsede indtægter, vil materieludgifterne være tilsvarende mindre.
Forskelle på eje og leje er ikke stor
Ser man udelukkende på økonomien i købs- og lejepriser på materiel, kan forskellen se ret stor ud. Imidlertid er der en række forhold, der også skal tages i betragtning. Lejes materialet, påhviler den generelle vedligeholdelse udlejer, og alt efter materieltype, kan denne del være ret betydelig, både i reservedele og mandskabstimer. Det er heller ikke uvæsentligt, at virksomhedens likviditet kan bibeholdes intakt. Det giver mere frihed til andre dispositioner, og gør også samarbejdet med eksempelvis banken betydeligt lettere.
Hvor går man hen og lejer udstyret?
Der findes en lang række udlejere af entreprenørmaskiner og udstyr, såvel mindre lokale som større kæder, og det betaler sig at sammenlige priser og vilkår. Ofte vil der selvfølgelig kunne forhandles betydeligt bedre priser, hvis der kan indledes et mere eller mindre fast samarbejde med en vis volumen. En af de helt store spillere på markedet er GSV Materieludlejning A/S. GSV udlejer eksempelvis minigravere, dumpere, læssere, gravemaskiner og alt øvrigt nødvendigt tilbehør til jordarbejde, såsom stampere og vibratorer. Med 15 afdelinger landet over er der sjældent langt til nærmeste leverandør, der ud over de nævnte maskiner også er leveringsdygtige stilladser og tilbehør, lifte, kraner og alt inden for skurvogne og pavilloner.
Fordelen ved at samarbejde med en stor leverandør er en langt større leveringssikkerhed. Det nødvendige materiel vil altid være til rådighed, når du har brug for det, og der er i høj grad fokus på at være totalleverandør med deraf følgende synergi. En stor virksomhed som GSV er naturligvis også medlem og certificeret af brancheorganisationer som for eksempel Danish Rental Association, Liftkontrolordningen, Dansk Byggeri og Maskinkontrolordningen. Det er din sikkerhed for ordnede kontrollerede forhold fra først til sidst.
Vestergade 19B
8000 Aarhus C
Du får gratis lækkert nyhedsbrev med byggetips og viden om byggematerialer, der hjælper dig i valget af produkt til dit byggeri.
Få en redaktionel omtale af dit produkt overfor boligejere og håndværkere. Vi modtager gerne din pressemeddelelse og byggetips.