Mobiltelefoner kan stadig ikke hamle op med de faciliteter og muligheder som et moderne telefonsystem kan levere. Mobiltelefoner er til ekstern kommunikation og trådløse telefoner (DECT) er til internt brug.
Hvorfor trådløse telefoner?
De fleste har forlængst indset fordelene ved trådløse telefoni. Tag bare mobiltelefonen – stort set alle i dag har en. Så hvorfor ikke bare bruge mobiltelefoner i virksomheden, spørger mange – ”så slipper vi får at skulle investere i telefonanlæg”. ”Lad mobiltelefonselskabet klare teknikken”, lyder det ofte.
Mobiltelefoner kan stadig ikke hamle op med de faciliteter og muligheder som et moderne telefonsystem kan levere. Mobiltelefoner er til ekstern kommunikation og trådløse telefoner (DECT) er til internt brug.
Der er flere forhold der skal belyses når man sammenligner mobiltelefoner med trådløse telefoner:
– Økonomi
– Funktionalitet
– Batterikapacitet
– Fysisk påvirkning ved længere tids brug
– Indvirkning på medicinsk udstyr
Selvom mobilselskaber tilbyder samlede pakker med meget lave samtaletakster, er det stadig dyrere end at ringe i fastnettelefon. Med eget telefonsystem er interne samtaler mellem to medarbejdere i samme bygning gratis – hvilket jo er almindelig kendt. Hvis der anvendes IP-telefoni til satellitkontorer og hjemmearbejdspladser, er disse samtaler også gratis. Der skal kun betales for bredbåndsforbindelserne. Det er svære odds for mobilselskaberne.
Mobilselskaberne lover samme funktionalitet mellem virksomhedens mobiltelefoner som i virksomheden eget telefonsystem. Der kan stilles om mellem telefonerne, samtaler kan viderestilles ved ej svar og ved optaget osv. Den samme funktionalitet tilbød et telefonsystem for mere end 25 år siden og udviklingen har som bekendt ikke stået stille siden da. Det betyder at telefonsystemer i dag tilbyder en lang række faciliteter og funktioner der ikke tilbydes med en mobilløsning. F.eks. PC-baseret omstillingsbord med e-mail og kalenderintegration. Call-centerløsning med integration til CRM systemer, Kø-display i kundeservice funktion.
Trådløse DECT telefonsystem
Der derfor ingen tvivl om at en virksomhed skal have sit eget telefonsystem, og at medarbejderne skal have mulighed for at være mobile i virksomheden.
Med en integreret trådløs DECT løsning sikres der dækning overalt i virksomheden. Uanset om det er i kælderen, på lageret eller udendørs kan alle tale trådløst. Dette muliggøres ved at net af sender/modtagere der placeres de steder hvor der ønskes dækning. Under samtale er det endog muligt gå fra et sted til et andet, da den trådløse DECT telefon skifter sender/modtager undervejs uden at det kan høres.
Fordelen ved et trådløst DECT system er at det er en integreret del af virksomhedens telefoni. Det betyder at de trådløse DECT telefoner opfattes som lokaltelefoner på samme måde som en bordtelefon. Når den trådløse er en lokaltelefon, kan omstillingsbordet også se om den er optaget eller om forstyr ikke er aktiveret og mange andre ting.
Medarbejdere der har både en bordtelefon og en trådløs telefon ønsker ofte kun at have ét lokalnummer. Dette funktion findes i dag i de fleste telefonsystemer, således at begge telefoner ringer samtidigt ved indgående opkald. Ligeledes vises der samme optagetmarkering i omstillingsbordet uanset om det er bordtelefonen eller den trådløse der er optaget.
Disse funktioner er ikke mulige med en mobilløsning.
Yderligere fordele ved DECT
Ydermere har den trådløse DECT telefon en langt ringere udstråling af radiobølger; ca. 1/20 –1/10 af en mobiltelefon. Det giver flere fordele:
Meget ringe indvirkning på hjernen ved lang tids samtale.
DECT telefonen bliver ikke varm under længere varende samtaler.
DECT telefonen kræver mindre energi = længere taletid på et mindre batteri. Det er vægtbesparende.
Da DECT telefonen sender med en langt lavere effekt end en mobiltelefon, er risikoen for forstyrrrelser heller ikke så stor som for mobiltelefonen. Trådløse DECT systemer er derfor ideelle på hospitaler, plejehjem og lignende steder hvor følsomt medicinsk udstyr kan blive påvirket.
Mindre virksomheder
Til mindre virksomheder hvor rækkevidden er tilstrækkelig med en almindelige trådløs telefon, er dette en udmærket løsning. Dog skal man tænke på hvordan telefonen tilsluttes telefonanlægget.
Mange telefonanlæg kan til deres serie af systemtelefoner tilkoble en trådløs telefon via en adpater, således at systemtelefon og trådløs telefon får samme lokalnummer. Ligeledes vil en samtale på en af telefonerne medfører at omstillingsbordet og medarbejdere med en systemtelefon kan se at lokalnummeret er optaget.
Den trådløse telefon kan også tilsluttes til en analog lokallinie i telefonsystemet.
Usserød Kongevej 80
2970 Hørsholm
Du får gratis lækkert nyhedsbrev med byggetips og viden om byggematerialer, der hjælper dig i valget af produkt til dit byggeri.
Få en redaktionel omtale af dit produkt overfor boligejere og håndværkere. Vi modtager gerne din pressemeddelelse og byggetips.