Badeværelset er blevet boligens frirum. Her kan du låse døren og få mig-tid uden at skulle flygte fra familien. Derfor vil vi se flere store badeværelser i fremtiden, lyder det fra arkitekt, Frederikke Aagaard, der har været vært på flere boligprogrammer på DR K.
Vi har for alvor vinket farvel til krisen og er igen begyndt at investere i vores boliger. Og hvor køkkener var det helt store under det sidste opsving, er der meget, der tyder på, at badeværelset er det rum, vi nu vil kaste os over, lyder det fra Frederikke Aagaard, der er uddannet arkitekt og vært på DR’s programserie “Vil du bo her?”
– Vi har fået overskud til at forkæle os selv. Vi tager på spa ophold og rejser til udlandet flere gange om året. Når vi så kommer hjem, vil vi gerne have den samme oplevelse i privaten. Derfor begynder flere og flere at indrette deres badeværelse som et spa med hyggelige ting som fx en lænestol eller nogle flotte grønne planter, siger Frederikke Aagaard.
Trangen til luksus på badeværelset betyder også, at badeværelset får flere kvadratmeter. Du skal ikke længere bakke ind på et lille frimærke af et toilet. Der skal være god plads. Nogle inddrager kvadratmeter fra de andre rum, mens andre flytter badekarret ind i soveværelset for at skabe et privat intimt rum.
– Badeværelset er en blød zone mellem nøgenhed og nattøj. Det er her, du starter og slutter dagen, så det er egentligt meget naturligt, at vi begynder at få mere fokus på badeværelset. Vi passer bedre på os selv end før. Vi dyrker mere sport og plejer vores krop. Den tendens afspejler sig i indretningen af badeværelset, siger Frederikke Aagaard.
Flere naturmaterialer
Ønsket om velvære og at være et helt menneske påvirker også valget af materialer i badet. Hvor klinker før var normen, ser vi nu flere og flere naturmaterialer i badet. Det kan være natursten, skiferplader eller marmor, ligesom der også kommer mere træ ud på badeværelset.
– Det er slut med det rene hvide bad. Badet skal tale til sanserne, udstråle luksus og være personligt. Jeg tror på, at vi vil se endnu flere naturmaterialer i fremtiden – og flere vil gå efter en personlig indretning. Det behøver ikke kræve så meget at gøre det personligt, fx kan du i dag købe fliser, som kan lægges i mange forskellige mønstre, så du kan skabe dit eget udtryk, siger Frederikke Aagaard.
Mere personligt
Tendensen med at gøre badeværelset mere personligt, kan man godt genkende hos unidrain.
– Siden vi opfandt verdens første linjeafløb, har vi løbende udviklet nye smarte designs til badeværelset. Vi oplever, at kunderne vælger os, fordi unidrain står for stilfuldt og tidløst design, som det er let at personliggøre. Vi har udviklet flere forskellige produkter, der gør det muligt at skabe en rød tråd mellem badeværelsets primære elementer. Samtidig er vores design så enkelt, at det er let at spice det op og skabe sin helt egen stil, siger adm. direktør Peter Secher.
unidrain har for nyligt lanceret GlassLine, der giver mulighed for at skabe den ultimative luksus i brusekabinen med tykke hærdede glasvægge i et gennemført skandinavisk design. Systemet har integreret afløb og fås desuden i forskellige designs og med brusebund, brusedør og topstang.
– Ønsket om at gøre boligens rum mere personlige er kun lige begyndt. Der er ingen tvivl om, at vi fremover vil se en øget efterspørgsel på de varer, der forener ønsket om luksus med et mere personligt udtryk. Det er en tendens, vi producenter skal tage alvorligt. Vi skal skabe løsninger, der kan varieres og gøres personlige, hvis vi stadigvæk vil være store spillere på markedet fremover, slutter Peter Secher.