Hvis der opstår fejl på telefonen, er det klogt først at undersøge husets eget anlæg. På den måde undgår man at skulle betale telefonselskabet for et forgæves besøg.
Telefonselskabets fejlkontor kan dog ofte afgøre, hvor fejlen ligger. Det klares med noget særligt fjernmåleudstyr.
Den simpleste undersøgelse kan man sagtens klare selv. Man fjerner alle de apparater, som er sluttet til husets telefonstik. Så tager man et enkelt apparat og flytter til det stik, som er nærmest kabelindføringen i huset.
Det er bedst, hvis forbindelsen til de andre stik afbrydes. Det kan man f.eks., hvis de ekstra stik er sluttet til med forlængerledninger. Hvis telefonen virker nu, prøver man at slutte de andre stik og apparater til et ad gangen, indtil der igen opstår problemer. På den måde kan man afgøre, hvor fejlen ligger. Det kan være en kortslutning på en ledning eller i et apparat.
Det kan give problemer, hvis der kommer for mange apparater på den samme telefonlinie. Specielt kan apparater med nummerhukommelse tappe for meget strøm fra telefonlinien. Det kan give periodiske fejl.
Centralen kontrollerer med mellemrum strømforbruget på linien. Hvis centralen registrerer et højt strømforbrug, tror den, at der er fejl på linien, og foretager en automatisk blokering. Så kommer der ingen klartone, når man løfter telefonen, og man må fejlmelde fra en anden telefon.
Usserød Kongevej 80
2970 Hørsholm
Du får gratis lækkert nyhedsbrev med byggetips og viden om byggematerialer, der hjælper dig i valget af produkt til dit byggeri.
Få en redaktionel omtale af dit produkt overfor boligejere og håndværkere. Vi modtager gerne din pressemeddelelse og byggetips.