Engang tilhørte alle telefoninstallationer telefonselskabet. Men i dag hører de indendørs installationer til huset, og reparationer og udvidelser er husejerens ansvar.
I en moderne installation er der et skillepunkt, hvor teleselskabets ansvar holder op, og husejerens ansvar begynder. Skillepunktet kan være i en fordelerkasse, i en særlig elektronisk enhed eller i den stikkontakt, der sidder nærmest kablets indføring i huset.
Husejeren bestemmer selv, hvem der skal udføre arbejde med den interne telefoninstallation. Telefonselskabet gør det normalt gerne, men man kan også overlade det til en elektriker eller gøre det selv.
Man skal dog være klar over, at telefonselskabet kræver betaling, hvis det skal rykke ud for at rette fejl, som er opstået i husets eget anlæg, fordi arbejdet er udført forkert, eller fordi fejlen ligger i husejerens eget udstyr.
EU-standarder afløser godkendelse
De apparater, som sluttes til telefonnettet, er i nogle tilfælde forsynet med et godkendelsesmærke. Godkendelse fra Telestyrelsen sikrer, at apparatet ikke skader det offentlige telefonsystem, men det er ikke en kvalitetsgodkendelse.
Telestyrelsens godkendelsesmærke afløses efterhånden af apparater, hvor fabrikanten blot har fulgt de fælles europæiske standarder på teleområdet. Nye apparater uden Telestyrelsens mærkat vil således forekomme i stigende antal.
Usserød Kongevej 80
2970 Hørsholm
Du får gratis lækkert nyhedsbrev med byggetips og viden om byggematerialer, der hjælper dig i valget af produkt til dit byggeri.
Få en redaktionel omtale af dit produkt overfor boligejere og håndværkere. Vi modtager gerne din pressemeddelelse og byggetips.