Hvad omfatter arbejdsmiljørådgivning?

Håndværker | Skrevet af Sponsoreret indhold d. 5. juli 2019

Når man taler om arbejdsmiljø dækker det både over den fysiske del, den sociale del og den psykiske del af arbejdslivet. Rigtig mange mennesker tilbringer rigtig mange af deres vågne timer på deres arbejdsplads. Derfor er det også vigtigt, at de har det godt, når de er på arbejde. Desværre er der virksomheder, hvor enten det psykiske eller fysiske arbejdsmiljø ikke fungerer optimalt. Det skaber utilfredshed, usikkerhed og mistrivsel. I de tilfælde kan en virksomhed få hjælp fra arbejdsmiljøkonsulenter, der rådgiver om, hvordan et godt arbejdsmiljø kan opbygges både på det fysiske, psykiske og sociale plan.

 

De 5 hovedområder

Der findes 5 overordnede områder inden for arbejdsmiljø. Det er:

  • Det fysiske
  • Det psykosociale
  • Det biologiske
  • Det kemiske

 

Arbejdsmiljø dækker over mange ting

Arbejdsmiljørådgivning er altså en meget bred vifte af områder. Rådgivningen omfatter blandt andet:

 

  • Ergonomi som har med for eksempel arbejdsstillinger, tunge løft, skub, træk samt brugen af tekniske hjælpemidler at gøre. Smerter i kroppen pga. belastninger er blandt de hyppigste årsager til, at folk må forlade arbejdsmarkedet i utide. Gennem ergonomisk vejledning, instruktion og forebyggelse, kan mange sygemeldinger undgås.

 

  • Psykisk arbejdsmiljø som har at gøre med det sociale og kollegiale liv på arbejdspladsen, taklingen af forandringer, udfoldelse af medarbejderressourcer, samarbejde, konflikthåndtering, social kapital, stress, mobning, trivsel og arbejdsglæde. Her gælder det om at skabe en virksomhed, hvor medarbejderne trives for det betyder mindre sygdom og højere produktivitet, få konflikter og bedre fastholdelse af de dygtige medarbejdere.

 

  • Biologisk arbejdsmiljø som er relevant i stalde, laboratorier, rensningsanlæg og for arbejde med affald, kloakker samt i særlige typer af produktion. Man kan udarbejde en biologisk risikovurdering, som kan bruges i sikkerhedsøjemed. Har en medarbejder været udsat for en form for biologisk påvirkning, vil det til tider medføre hovedpine, allergi, diarré eller forgiftning og, der kan være risiko for sygdomsoverførsel mellem mennesker.

 

  • Kemisk arbejdsmiljø som gælder for de virksomheder, der arbejder med farlige kemiske stoffer og materialer. Der er mange lovmæssige krav, der skal dokumenteres og overholdes. Medarbejderne skal oplæres i håndteringen af stoffer og materialer. Alle sikkerhedsforanstaltninger skal være overholdt. Affaldshåndteringen skal udføres rigtigt osv.

 

  • Indeluft med partikler og støv, som kan være et problem steder, hvor der er motorer, trafik, brændeovne, rygning, stearinlys mm. Hvor der arbejdes med svejsning, bearbejdning af træ, slibning og skæring eller steder, hvor der ikke er gjort rent længe. Alt efter støvets art kan det være kræftfremkaldende, give irritation i luftveje og øjne og infektioner såsom KOL og astma samt hovedpine, træthed mm.

 

APV

Det er et lovkrav for virksomheder at få udarbejdet en APV – arbejdspladsvurdering – hvert tredje år, eller hvis der forekommer ændringer af væsentlig karakter i medarbejdernes arbejdsforhold. En APV dækker over en kortlægning af en virksomheds arbejdsmiljø. De problemer som kortlægningen afdækker skal beskrives og, der skal udarbejdes en handlingsplan samt en plan, som beskriver hvordan, der følges op på problemerne. En APV skal kortlægge både det psykiske og det fysiske arbejdsmiljø. I tillæg skal medarbejdernes sygefravær være omfattet i APVen.

 

Hvorfor er APVen vigtig?

Overordnet set er der to mål med APVen:

  • APVen gør det lettere at følge systematisk med i en virksomheds arbejdsmiljø. På den måde kan man gribe problemerne, inden de udvikler sig.
  • APVen giver mulighed for at lægge en gennemtænkt plan for løsningen af de problemer, som afdækkes af undersøgelsen.

 

Hvis arbejdstilsynet melder deres ankomst

Arbejdstilsynet kan komme på besøg i en virksomhed og, hvis de ikke synes, at virksomheden lever op til Arbejdsmiljøloven, kan de give virksomheden forskellige former for påbud. Der er 5 slags påbud:

  • Rådgivningspåbud
  • Undersøgelsespåbud
  • Påbud med frist
  • Strakspåbud
  • Forbud

I stedet for at risikere at få et af de fem påbud, kan man som virksomhed få hjælp fra arbejdsmiljøkonsulenter, inden Arbejdstilsynet kommer. Så spares der en helt del besvær.

 

 



customer-logo

Firma Adresse


Kontaktoplysninger

E-mail: Telefon: Hjemmeside:
Nyeste artikler fra Sponsoreret indhold
Optimalisering af vedligeholdelsesplanen for ejerforeninger: Nøglen til langvarig bygningspleje
Sponsoreret indhold
Optimalisering af vedligeholdelsesplanen for ejerforeninger: Nøglen til langvarig bygningspleje
Læs artikel
To gode råd til at passe godt på dine elektriske hjælpemidler til haven
Sponsoreret indhold
To gode råd til at passe godt på dine elektriske hjælpemidler til haven
Læs artikel
To gode råd, når du skal købe nyt inventar til stuen
Sponsoreret indhold
To gode råd, når du skal købe nyt inventar til stuen
Læs artikel
Find et værksted tæt på dig
Sponsoreret indhold
Find et værksted tæt på dig
Læs artikel
Indvendige døre som praktisk og æstetisk løsning
Sponsoreret indhold
Indvendige døre som praktisk og æstetisk løsning
Læs artikel
Tre fordele ved efterisolering af loftet
Sponsoreret indhold
Tre fordele ved efterisolering af loftet
Læs artikel
To skridt til at skabe det bedste grundlag for dit byggeprojekt
Sponsoreret indhold
To skridt til at skabe det bedste grundlag for dit byggeprojekt
Læs artikel
To overvejelser til at træffe informerede beslutninger til dit byggeprojekt
Sponsoreret indhold
To overvejelser til at træffe informerede beslutninger til dit byggeprojekt
Læs artikel
Indlæs flere artikler...

Få byggetips og inspiration fra bygogbolig.dk

Du får gratis lækkert nyhedsbrev med byggetips og viden om byggematerialer, der hjælper dig i valget af produkt til dit byggeri.

Har du produkter, der bør vises på bygogbolig.dk?

Få en redaktionel omtale af dit produkt overfor boligejere og håndværkere. Vi modtager gerne din pressemeddelelse og byggetips.